Montag

Igår somnade jag 22.30. Så tidigt har jag inte vart i säng sen... Jag gick i gymnasiet tror jag minsann. Till hjälp tog jag en insomningstablett. Tack.

Hade en lektion idag, matte, sen åkte jag hem igen. Helt sjukt att jag är hemifrån i sex timmar för att ha 1½ timmes lektion, imorgon är det likadant. Drygt faktiskt.

När jag var på väg hem från skolan och skulle byta buss i Borbby, pssa jag på att handla innan. Men först tog jag en cigg, en alkisdam kom fram till mig och frågade om hon fick köpa en cigarett, men hon hittade inte sina pengar. Jag gav henne två. Inne på Ica såg jag hennes aliksman, han köpte 8 6pack öl.
Jag noterade när de steg på bussen att de inte hade råd at betala den korta sträckan, och också att alkisdamen hade otroligt smutsiga tänder samt dålig andedräkt.
När jag gick förbi hygienartiklarna på Ica fick jag en liten idé. Skulle jag köpa varsin tandborste och tandkräm åt dem? Jag velade. Dom kanske har tandborstar, och så kommer jag där och pikar på att deras tänder är förruttnade. Eller så tar de det som en förolämpning att jag tror att de hellre lägger pengar på alkohol än att vara fräch i munnen? Jag chansade.
När jag kom ut till busshållplatsen gav jag alkisdamen påsen med tanborstarna och tandkrämen. Hon blev glad, visade mig sina gula tänder i ett stort flin. "Det är min första tandborste på sex år!" Hennes man sa varken bu, bä eller tack. Han kanske skämdes, kanske blev sur, kanske blev förolämpad. Det kan jag ta. Om gärningen var god eller ond, det vet jag inte. Men förhoppningsvis kommer alkisdamen lukta mindre alkis en tid framöver.

Jag har blivit grym på att laga mat. Tycker i alla fall jag. Och min bror.
I fredags gjorde jag min första köttfärsås. I lördags gjorde jag chilliscampi med purrepotät och idag stuvade makaroner med falukorv. Alla debuträtter. Jag är stolt över mig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0